Monday, December 13, 2021

Untung Sabut Timbul

Pernah dengar peribahasa "untung sabut timbul, untung batu tenggelam"?

Untung sabut timbul
Untung sabut timbul

Maksudnya kalau nasib baik selamat, kalau nasib malang binasa.

Dulu masa saya kali pertama dengar peribahasa "untung sabut timbul, untung batu tenggelam" ingatkan maksudnya dua kali kebaikan. Ada dua kali sebut untung maknanya sentiasa untung sama ada timbul atau tenggelam kan?

Kenapa ada dua kali sebut untung?

Kalau dalam perniagaan, untung tu maknanya bagus. Semua peniaga pun nak untung.

Kenapa bukan "untung sabut timbul, rugi batu tenggelam"?

Kenapa batu tenggelam pun untung?

Saya ada buka website Pusat Rujukan Persuratan Melayu (PRPM). Maksud "untung sabut timbul, untung batu tenggelam" ialah :

Untung-untungan dalam melakukan sesuatu pekerjaan yang berbahaya dan sebagainya; tidak ada orang yang dapat menghindari nasibnya.

Sampai sekarang saya tak tahu kenapa peribahasa tu guna dua perkataan untung untuk dua keadaan yang berbeza.

Ada peribahasa lain yang maksudnya sama tapi bunyinya lain.

"Asal sabut timbul, asal besi tenggelam"

Lebih logik sebab sabut memang timbul atas air tapi kalau besi memang tenggelam.

Peribahasa "untung sabut timbul, untung batu tenggelam" dan "asal sabut timbul, asal besi tenggelam" membawa maksud yang sama.

Kalau campak seketul batu atau besi dekat air memanglah tenggelam.

Habis tu macam mana kapal besar dibuat dari besi boleh timbul?

Sebab bahagian bawah dia ada ruang untuk udara. Selagi tak pecah bahagian bawah, selagi tu tak tenggelam.

Cuba tengok video ni :


Itu belum lagi cerita pasal besi terbang.

Sebelum terlebih mengarut, baik saya berhenti dulu.

Sekianlah.

Sumber

Maksud untung sabut timbul, untung batu tenggelam

Maksud asal sabut timbul, asal besi tenggelam

1 comment:

  1. Peribahasa - waktu sekolah ja rajin guna. Budak2 skrg bijak2, selalu argue perkataaan2 & lojik dlm peribahasa, which is great. ;)

    ReplyDelete